Høj mobilitet i forsikringsbranchen

Hvis du har installeret en alarm i din bolig, så har du sikkert også tegnet en forsikring. Der er kamp mellem forsikringsselskaberne i øjeblikket. Det danske marked har generelt tilfredse kunder, så for hvert selskab handler det om, hvem der har mest at tilbyde. Og det er en situation, som danskerne formår at udnytte: Mange skifter nemlig selskab, når de finder en bedre deal. Det er for eksempel blevet meget nemmere at sammenligne priser på bilforsikringer og andre forsikringer. Det er ret interessant at se nærmere på: Høj kundetilfredshed er altså ikke altid lig med loyalitet – i hvert fald ikke i forsikringsbranchen.

Kunderne skifter ofte selskab

EPSI har for nyligt foretaget en undersøgelse af aktørerne i det danske marked for forsikringer. Her er der blandt andet blevet set på kundetilfredsheden, men også på visse andre faktorer, der relaterer sig hertil.

Her viser tallene for eksempel, at danskerne i høj grad skifter forsikringsselskaber, når vi ellers har mulighed for det. 35% af danske forsikringskunder har nemlig været kunder i mindre end fire år hos deres nuværende selskab. Det er en markant stigning i forhold til tidligere år. Eksempelvis var tallet blot 22% tilbage i 2013, så det vidner om en mærkbar stigning, som er interessant at analysere nærmere på.

Mobiliteten skyldes den store konkurrence

Meget tyder på, at de er som følge af den store konkurrence på markedet, at danskerne vælger at skifte forsikringsselskab så hyppigt. Der er mange selskaber, og de kæmper indbyrdes om at tilbyde de bedste forsikringer. Det er en god ting for kunderne, for det skaber gode priser og kundevenlige forhold.

De store selskaber er under pres for at skabe toplinjevækst, udtaler Jørgen Ladekjær til Finans.dk. Han er direktør i det populære forsikringsselskab Vestjylland Forsikring, der er landets næstbedste selskab målt på kundetilfredshed. Hos Vestjylland Forsikring er der sket en voldsom stigning i antallet af nye kunder, det på trods af at man konkurrerer med store firmaer som Codan, AlmBrand, m.fl.

Forsikringsbranchen har mere tilfredse kunder end bankerne

Ifølge EPSI’s undersøgelser, så har forsikringsbranchen sikret sig en score på 77,7 på det indeks for kundetilfredshed, der går fra 0 til 100. Det er rigtigt højt, og der er sket en lille stigning i forhold til sidste år. Denne score tangerer vurderingen fra 2007, der var den højeste nogensinde: Med andre ord har danskerne altså aldrig før været mere tilfredse med deres forsikringsselskaber. Særligt de private kunder har en høj tilfredshed, men det samme gælder for erhvervskunderne. De er godt fire point efter på den gennemsnitlige vurdering, men det er stadig rigtigt højt. Og præcis som med privatkunderne, så er erhvervskundernes tilfredshed også steget ganske pænt i forhold til sidste år.

Kundetilfredsheden i forsikringssektoren er et godt stykke over de fleste andre brancher. Heriblandt bankbranchen, der også har forholdsvis tilfredse kunder, men som alligevel ikke er i nærheden af den score, det gennemsnitlige danske forsikringsselskabet er blevet vurderet til.